Το Γυναικείο Κίνημα ΠΟΓΟ χαιρετίζει την απόφαση της Πολιτείας για την ανέγερση μνημείου αφιερωμένου στις γυναίκες που υπέστησαν σεξουαλική βία κατά τα τραγικά γεγονότα του 1974. Η εξαγγελία αυτή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της αναγνώρισης, της δικαίωσης και της διατήρησης της ιστορικής μνήμης για γυναίκες που για δεκαετίες βίωσαν το τραύμα, τη σιωπή και τον κοινωνικό στιγματισμό.
Η δημιουργία ενός τέτοιου μνημείου υπήρξε διαχρονική διεκδίκηση και της οργάνωσής μας. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήσαμε συναντήσεις και επαφές με τον Υφυπουργό Πολιτισμού, την Επίτροπο Ισότητας των Φύλων και τον Δήμαρχο Λευκωσίας, καταθέτοντας τις θέσεις και τις εισηγήσεις μας για τη δημιουργία ενός δημόσιου χώρου μνήμης που θα αποδίδει τον οφειλόμενο φόρο τιμής στις γυναίκες αυτές.
Η ανέγερση του μνημείου από το ίδιο το κράτος αποτελεί έμπρακτη αναγνώριση μιας ιστορικής αλήθειας που για πολλά χρόνια παρέμενε στο περιθώριο. Ταυτόχρονα, συνιστά μια δέσμευση ότι τα εγκλήματα σεξουαλικής βίας σε συνθήκες πολέμου δεν θα λησμονηθούν ούτε θα αποσιωπηθούν.
Για το Γυναικείο Κίνημα ΠΟΓΟ, η ιστορική μνήμη δεν μπορεί να είναι επιλεκτική. Η σεξουαλική βία που ασκήθηκε το 1974 άφησε βαθιά τραύματα τόσο σε Ελληνοκύπριες όσο και σε Τουρκοκύπριες γυναίκες. Η αναγνώριση του πόνου και των βιωμάτων όλων των γυναικών που υπήρξαν θύματα πολέμου και έμφυλης βίας αποτελεί προϋπόθεση για την ιστορική δικαιοσύνη, τη συμφιλίωση και την οικοδόμηση μιας κοινής κουλτούρας ειρήνης στον τόπο μας.
Η εξαγγελία αυτή πρέπει τώρα να συνοδευτεί από συγκεκριμένα βήματα και χρονοδιαγράμματα. Αναμένουμε την άμεση έναρξη των διαδικασιών για την υλοποίηση του μνημείου. Δεδομένου ότι έχει ήδη εντοπιστεί ο χώρος ανέγερσής του, ευελπιστούμε ότι το έργο θα προχωρήσει το συντομότερο δυνατό, ώστε η αναγνώριση και η δικαίωση των γυναικών αυτών να αποκτήσει και τη συμβολική δημόσια έκφραση που τους αξίζει.

22 Ιουνίου 2026